17. mars 2018262 dager igjen

Åpningstider:

Fredag 17. mars kl. 14:00 - 22:00

Lørdag 18. mars kl. 07:30 - 17:00

Søndag 19. mars kl. 10:00 - 12:00


  • Du må være fylt 15 år i løpet av rennåret for å delta i konkurranseklassen, og 10 år for å kunne delta i trimklassen. Barn under 15 år må gå i følge med foresatte som også må være påmeldt rennet.
  • Det gis ingen refusjon av startkontingent eller engangslisens ved sykdom, skade, manglende fremmøte eller hvis deltaker trekker seg. Påmeldte deltakere kan selv logge inn og endre navn og informasjon dersom man vil gi plassen sin videre til andre.
  • Hvis HovdenTour avlyses før renndagen refunderes 50 % av startkontingenten.
  • Hvis HovdenTour avlyses samme dag grunnet værforhold eller annen force majeure, refunderes ingen startkontingent.
  • Hvis det besluttes å benytte alternative traseer refunderes ingen startkontingent.
  • Det er nulltoleranse for forsøpling i traseen. Ta med søppel til nærmeste drikkestasjon. Registrert forsøpling i og lang traseen kan bli straffet med 15 minutter tillegg i tid.
  • Ved påmelding til HovdenTour samtykker du i at ditt navn kan bli offentliggjort i deltager- og resultatlister, så sant du ikke har registrert ved påmelding at du ikke ønsker dette.
  • For å kunne levere gode resultatlister og yte best mulig service overfor deltakere må vi lagre noe informasjon om deltakere i vår database. Persondata vil bli lagret i samsvar med bestemmelsene i Personopplysningsloven. Informasjon vil ikke bli videresolgt eller gjort tilgjengelig for tredjeperson.
  • Det kan bli tatt bilder av deg under arrangementet. Ved å melde deg på samtykker du til at bilder kan inngå i vårt fotoarkiv og brukes på nettside og liknende. Bilder kan også bli delt for bruk av tredjepart som for eksempel aviser, og brukes til brosjyrer, plakater eller andre reklameformål.
  • Norges Skiforbunds regler for turrenn gjelder. Eventuelle protester skal være skriftlig og et gebyr på 300 kr skal betales når protest leveres på rennkontoret rett etter målgang. Frister for protest er 30 minutter etter målpassering (mot forhold i rennet) eller 30 minutter etter at resultater er kunngjort (mot resultattid).


På rennkontoret får alle deltagere utdelt konvolutt inneholdende startnummer med brikke og informasjon. Startnummer skal bæres godt synlig. Brikke er integrert i startnummer. Ved brutt løp må startnummer leveres rennkontor så snart som mulig. Alle deltagere må bruke startnummer med brikke av sikkerhetsmessige grunner som en bekreftelse på at alle har kommet i mål.


START er ved dagparkering vis a vis Hovden FJellstoge og Vandrerhjem, ca 4 km nord for Hovden sentrum.

MÅL er ved Hovden Badeland/ Hovden Grendehus, ca 700 m fra Hovden sentrum


Det er kun mulig å melde seg på ONLINE. Betaling av deltakeravgift og lisens skjer også online ved påmelding med VISA eller MasterCard.

Påmeldingen åpner 19. august 2017.

Påmeldingsfrist er 16. mars 2018. Etteranmelding på renndagen er mulig mot ekstra gebyr på kr 200.

Påmeldingen er bindende. Ingen del av startkontingenten vil bli refundert selv om den påmeldte av ulike årsaker ikke kan delta. Påmeldte deltakere kan selv logge inn og endre navn og informasjon dersom man vil selge plassen sin videre til andre.

Ved påmelding må man oppgi forventet sluttid for puljeinndeling. Deltakere kan selv logge inn og endre klasse og/ eller forventet sluttid fram til dagen før rennet.

Merk at startkontingent er lavere ved påmelding før 15. januar.


Påmelding før 15.1.2018:

  • 22 km - kr 515
  • 42,5 km - kr 620


Påmelding etter 15.1.2018:

  • 22 km - kr 615
  • 42,5 km - kr 720


Etteranmeldelse på renndagen mot ekstra gebyr kr 200.

Barn 10 - 16 år i trimklasse får halv pris.

Studenter får 100 kr rabatt ved å vise studentbevis.

Lisens til skiforbundet kommer i tillegg.


Her kan du se hva deltakeravgiften skal dekke.

Overskudd går til Bykle Idrettslag og Hovden Sportsklubb som stiller med 150 funksjonærer som legger ned rundt 2000 timer med dugnadsarbeid.


Alle deltakere må ha betalt lisens før start. Gyldig lisens (sesong- eller engangslisens) er løperens ansvar. Arrangøren har ingen ekstra forsikring for løperen eller løperens utstyr. Lisens kan kjøpes samtidig som man melder seg på til rennet.

Skilisens

Skademeldingsskjema


Trimklasse har klasseinndeling i henhold til Skiforbundet sin standard for turrenn, med 5-års intervaller. Foresatte har ansvar for å følge barn under 15 år. Registrering av tid er valgfritt.

Konkurranseklasse har klasseinndeling i henhold til Skiforbundet sin standard for turrenn, med 5-års intervaller. Aldersgrense er 15 år.


For å få best mulig flyt i rennet blir deltakere delt inn i puljer ut fra forventet tidsbruk. Starttid for hver pulje blir bestemt når vi ser hvor mange deltakere som har meldt seg på i ulike intervaller for forventet tidsbruk. Din eksakte starttid får du oppgitt per e-post og når du henter startnummer.

Starttider blir fordelt på følgende puljer:

  • Konkurranseklasse 42,5 km (fellesstart i puljer)
  • 22 km u/ 2 timer (fellesstart)
  • Trimklasse 42,5 km u/ 3t 45 min (fellesstart)
  • Trimklasse 42,5 km (start når du vil innenfor tidsintervall)
  • Trimklasse 22 km 2t - 2t 15 min (fellesstart)
  • Trimklasse 22 km (start når du vil innenfor tidsintervall)

(Med forbehold om endringer.)

Vi håper alle respekterer ordningen, og melder seg på med realistisk tidsbruk. Så unngår vi mye irritasjon :)


Samtlige løpere får lue og diplom. Lue deles ut ved målgang. Diplom kan skrives ut selv. De som eventuelt også ønsker tremerke som tidligere år, kan bestille dette ved påmelding.

I konkurranseklasse er det 1/3 premiering. Premie er spekepølse fra Fjellgarden Hovden, og må hentes på rennkontoret.

Pengepremie til de 3 beste damer og herrer i konkurranseklasse 42,5 km (sammenlagt alle aldersklasser).

Diplom og heder & ære til det laget/ den bedriften som stiller med flest påmeldte. 3 kategorier, mer info her. Diplom deles ut på afterskien i målområdet ca kl. 16:30.

For konkurranseklasse 42,5 km blir det premieutdeling til 3 beste damer og 3 beste herrer sammenlagt ved målområdet kl. 15:00.


Rennet går i klassisk stil. Brudd på stilart kan medføre diskvalifikasjon.


Alle deltakere skal av sikkerhetsgrunner gå med ryggsekk. Denne skal inneholde varmt og vindtett ekstra tøy. Husk at været kan skifte fort i høyfjellet! I sekken anbefaler vi også å ha med mat og drikke samt solbriller og solkrem.

I konkurranseklassen skal sekken veie minst 3 kg, også ved målgang. Vi vil foreta kontrollveiing av sekker og innhold. Løpere som blir observert uten sekk kan diskvalifiseres. 


Det er 3 drikkestasjoner i løypa, etter ca 10 km, 18 km og 32 km. Det blir servert vann, saft, energidrikk og bananer. I målområdet serveres saft og suppe (vis startnummer).

Det blir også en minidrikkestasjon på Lislefjødd etter ca 4,5 km. Her serveres saft og sjokolade.

Ultimate Sports Service står for individuell elektronisk tidtaking. Alle deltakere får utdelt startnummer med brikke. Det blir registrert to mellomtider.

I trimklassen kan man selv velge ved påmelding om man ønsker tidtaking eller ikke. Av sikkerhetsgrunner har alle deltakere uansett brikke i startnummer.


Vi har egen beredskapsansvarlig for rennet samt at lege og sykepleier er stasjonert på Hovden i tidsrommet kl. 08:00 - 19:00. I tillegg er førstehjelpere stasjonert i start- og målområdet og ute i løype. Vi har patruljer på skuter.


Dersom vær- og føreforhold er slik at arrangør finner det for risikabelt å sende deltakere ut i fjellet, vil rennet bli avlyst. Vi har alternative løypetraseer som er kortere/ ligger lavere i terrenget, så det vil være muligheter for å gjennomføre rennet med alternativ trasé. Det er ingen refusjon av startkontingent ved avlysning på renndagen, eller dersom det besluttes å benytte alternative traseer.

Rennets jury sammen med sikkerhetsansvarlig tar beslutningen om hvorvidt rennet kan gjennomføres.


Teknisk delegert: Tarald Myrum

Rennleder: Steinar Haugen

Beredskapsansvarlig: Torvald Gautland 

Rennsekretær: Ingvild Hovden


Når du meldte deg på til HovdenTour fikk du bekreftelse per e-post der det står innloggingsinformasjon. 

Alle kan selv logge inn og endre for eksempel navn eller forventet tidsbruk. Dersom du ønsker å endre fra 22 km til 42,5 km må du betale et mellomlegg. Endrer du motsatt vei får du ikke refundert mellomlegget.

Følg denne lenke for å logge inn og endre din påmelding.

Dersom du har glemt innloggingsinformasjon kan du legge inn e-postadresse for å få tilsendt dette på ny.


Dersom det skulle bli dårlig vær har vi alternative traseer for gjennomføring av rennet. Mer informasjon om dette finner du under "Løypeinformasjon".

Generalsponsor
Hovedsponsorer
Sponsorer
SAMARBEIDSPARTNERE SØR-NORSK FJELLKARUSELL